Communicatie en resprect
We leven in een vrij land waar veel is toegestaan. Nu zijn wij Nederlanders behoorlijk liberaal en vrij in doen en laten en als er al wat moet, doen we dat bij voorbaat liever niet.
Ik wil het in deze blog hebben over wat ons vrije denken voortbrengt als het gaat om respect, communicatie en de verruwing in omgangsvormen.
Door: Rob Janssen
Er zijn twee soorten communicatie, de informele en de formele communicatie. De formele communicatie wordt veelal in de lijn of binnen een project georganiseerd. Door de voorzitter van het overleg en het secretariaat worden de datum, tijd en plaats gecommuniceerd, de agenda en stukken toegestuurd. De eerste voorwaarden voor een goed overleg zijn hiermee gecreëerd.
Projectmatig werken
Nu de praktijk van het overleg zelf en de soms betreurenswaardige omgangsvormen die worden gebezigd. Het niet komen opdagen op een overleg zonder zich af te melden is ergernis nummer één. De telefoon aan laten staan en weglopen uit het overleg is een goede tweede. Natuurlijk moeten we prioriteiten stellen, maar hoef je dat dan niet meer netjes af te melden?
Bij het gestructureerd overleg komt dit naar mijn mening minder voor omdat de lijnmanager ook vaak de voorzitter van het overleg is. Dat je later op je absentie wordt aangesproken zit er dan dik in. Dus kun je beter niet wegblijven zonder je netjes af te melden. Daarnaast wordt je in het verslag ook nog vermeld met ‘afwezig zonder kennisgeving’ en dat staat ook niet zo fraai.
Voor projecten waarvan de voorzitter van het overleg geen lijnmanager is maar vanuit zijn expertise is toegevoegd aan een project, wordt veelal makkelijker omgegaan met de aanwezigheid door genodigden. De vraag is, buiten de gemaakte kosten en energie, hoe respectvol dit is opzichte van de voorzitter, de overige leden van het overleg en de organisatie?
En als er besluiten genomen moeten worden en de helft van de leden is niet aanwezig, geldt dan ‘wie zwijgt stemt toe?’ Ik zou me daar niet echt lekker bij voelen.
Communicatie medewerkers onderling en met cliënten
Dan is er nog de informele communicatie tussen medewerkers onderling en tussen medewerkers met cliënten.
Wat betreft de onderlinge communicatie; hoe respectvol wordt er nog gecommuniceerd met collega’s?” Door tijdsgebrek wordt al snel een mail gestuurd naar een collega die naast je in een kantoor op de eigen afdeling zit. Erheen lopen kost te veel tijd, terwijl non verbale communicatie ook een onderdeel van de communicatie is, dat wordt nu gemist. En om je in te dekken sturen we dan ook alle betrokkenen een CC toe. De etiquette van het TV programma ‘hoe heurt het eigenlijk’ past ook niet meer in deze tijd, maar toch. Dit willen we ook niet denk ik.
In de zorg
Ook de communicatie met cliënten in de zorg laat te wensen over. Als voorbeeld kleinschalige woonvormen.. Daar zijn de zorgmedewerkers verantwoordelijk geworden voor eten, drinken en gastvrijheid. De op dit terrein veelal onervaren zorgmedewerkers zijn verantwoordelijk voor een goede zorg en een respectvolle omgang met de aan hen toevertrouwde cliënten. Deze medewerkers moeten invulling kunnen geven aan de vragen en wensen van de cliënten.
Ik verwijs in deze graag naar het door de heer Hendrik Groen geschreven boek ‘Pogingen iets van het leven te maken’ waarin hij zijn ervaringen tijdens zijn verblijf in een zorginstelling in dagboekvorm heeft beschreven. Soms hilarisch, maar ook de tragiek van de werkelijkheid.
Wat is de les?
Organisatievisies worden vertaald naar houdings- en gedragscomponenten waaronder de communicatie naar en tussen cliënten en collega’s. Maar als er steeds minder tijd is en de druk op de zorg toeneemt, blijft er ook weinig tijd over voor respectvol communiceren. Dan passen sfeer, ambiance en gastvrijheid niet in het zorgproces en blijven we hangen in de 1e trede van de behoefte Pyramide van Maslow. Eten, drinken en onderdak. ‘Thats it’!
Hoe respectvol is dat?
JRM Food & Facitlities: onafhankelijk advies over service- en dienstverlening rondom vernieuwing keukenvoorzieningen in de zorg
Lees meerMedewerkers en organisaties optimaliseren product- en dienstverlening met behoud van kennis en kunde binnen de eigen organisatie! Sterk@…
Lees meerJRM Food & Facitlities: onafhankelijk advies over service- en dienstverlening rondom eten en drinken
Lees meerWat kan je in 10 jaar leren van samenwerken met elkaar in een hecht team? Dat de basis vertrouwen en gunnen moet zijn en dat kwetsbaarheid…
Lees meerEten en drinken speelt een meer belangrijke rol in de gezondheid van mensen. De ver van ons bed show is dramatisch gekelderd in kijkcijfers…
Lees meerZiekenhuis bepaalt zelf koers en hoeveelheid aandacht voor goed eten Zorg - Hoe serieus nemen de ziekenhuizen hun verantwoordelijkheid als…
Lees meerEen gratis kop koffie in de wachtkamer van een zorginstelling wordt door 92 procent van de Nederlanders ervaren als een zeer gastvrij…
Lees meerToekomst in de Zorg: waar liggen de kansen? 3 inspirerende sprekers delen hun visie op de toekomst met u.
Lees meerin 2040 bestaat Nederland voornamelijk uit ouderen. Waar gaan ze wonen, waar onderhouden ze hun sociale contacten, waar halen ze hun…
Lees meerZorgdebat - Hoe ga je om met eten en drinken binnen de muren van het ziekenhuis, in de wetenschap dat de meeste patiënten er gemiddeld maar…
Lees meerJRM Food & Facilities deelt kennis op Zorgtotaal 2017. Op stand 09.B104 staan de adviseurs van JRM Food & Facilities voor u klaar om met u…
Lees meerDeze overpeinzing van 2016 zijn de ‘zorgen over de Zorg’. Wat ik lees en hoor ik in de media, is zo’n beetje iedereen het wel met elkaar…
Lees meerAandacht! Ieder mens heeft behoefte aan het maken van verbinding met anderen. Oprechte aandacht beïnvloedt het welzijn van ons mensen. Deze…
Lees meerZorg - Hoe kom je tot de juiste invulling van eten en drinken in de zorg? Waar liggen in de zorg de uitdagingen en kansen? En welke…
Lees meerAlhoewel de berichtgeving in de media rondom V&D over een mogelijke overnamekandidaten, de moeizame onderhandelingen en de uiteindelijke…
Lees meerVorige week was ik aanwezig bij het Facilitair Congres op de Horecava. Dagvoorzitter Rens de Jong (bekend van BNR nieuwsradio) opende het…
Lees meerWe leven in een vrij land waar veel is toegestaan. Nu zijn wij Nederlanders behoorlijk liberaal en vrij in doen en laten en als er al wat…
Lees meerWie afgelopen week het tv-programma Van Liempt Live heeft gezien –of net als ik de uitzending heeft teruggezien via internet- heeft van…
Lees meerAfdelingsmanagers krijgen soms als feedback van de direct leidinggevende manager, om tijdens het overleg niet ‘te inhoudelijk’ te worden!?…
Lees meerPer 1 oktober 2015 slaan Dedoreon en JRM Food & Facilities de handen ineen om een brugfunctie te creëren tussen Zorg en Bedrijfsleven op het…
Lees meerJRM Food & Facilties is een sportieve samenwerking aangegaan met Pitch&Put Golf Papendal in Arnhem. De eerste stappen van JRM zijn gezet in…
Lees meerBewustwording rond het kookproces. Waar doen zorgorganisaties goed aan als ze voor de keuze staan om zelf te koken, convenience in te kopen…
Lees meerDierbaren in mijn omgeving worden ouder en kwetsbaarder, ik wil er voor hen zijn zodra het nodig is, maar hoeveel mantelzorg zou ik kunnen…
Lees meerHet team van JRM wordt versterkt! Per 1 mei 2015 start Chiara van Bergen – Monasso als Managing partner / Consultant bij JRM.
Lees meerZo ook de veranderingen in de ouderenzorg. De bijna volledige afbouw van de verzorgingshuisplaatsen en de transitie van de meeste…
Lees meerWie wel eens voet naar binnen zet bij een restaurant van Van der Valk, zal het met mij eens zijn: als het op ondernemerschap en…
Lees meerZiet u de exploitatie van horecafaciliteiten binnen uw zorgorganisatie als verlengstuk van uw eigen organisatie? En wilt u als organisatie…
Lees meerDe gastvrouw nam zeer geconcentreerd kijkend op de tablet de bestelling op. Helaas keek zij niet of nauwelijks naar de gasten. De bestelling…
Lees meerVia de media worden we dagelijks geconfronteerd met alle gewelddadigheden in de wereld, met als gevolg dat wij meer en meer waardering…
Lees meerGoed advies betaalt zich terug! In de praktijk blijkt dit een wetmatigheid die niet altijd opgaat. Immers, het ene advies is het andere niet…
Lees meerWist u dat het deze week , 3 tot en met 7 november, de week van de werkstress is. Ja hoor denkt u dan, die kan er ook nog wel bij. Helemaal…
Lees meerOuderen ongerust. 1 januari 2015: het scheiden van wonen en zorg; de overheveling van zorgtaken van de overheid naar de gemeenten. Veel…
Lees meerHoe veilig is ons voedsel? Een naar mijn mening terechte vraag die ik mijzelf dan ook stel als ik weer eens bij de supermarkt de schappen…
Lees meerOp een regenachtige zondag, zat ik een ontspannende ‘feel good’ komedie te kijken met onder andere Jane Fonda, Geraldine Chaplin en Daniel…
Lees meerHet geeft altijd zoveel energie wanneer ik ondernemers en medewerkers ontmoet die vol van enthousiasme en stralend van positieve energie…
Lees meerVoor een goede samenwerking binnen organisaties zijn basisafspraken, gevoed vanuit de theorie, noodzakelijk. Ongeacht of het nu afspeelt op…
Lees meerOndernemen met eten en drinken in een ziekenhuis Amphia
Lees meerMet de veiligheid van ons voedsel zit het wel goed!…Toch? Daar ben ik niet meer zo zeker van. De laatste tijd zijn de kwaliteit en de…
Lees meerHoe zorgen we met elkaar voor 'Ambiance'
Lees meer