Er was eens...de Buurvrouw
Mijn persoonlijke visie over de nieuwe rol van ‘restaurants’ voor de kwetsbare en / of eenzame medemens die thuis blijft wonen en voor de intramurale bewoner die het aan kan om naar de gezamenlijke ruimte te komen.
Door: Chiara van Bergen
Dierbaren in mijn omgeving worden ouder en kwetsbaarder, ik wil er voor hen zijn zodra het nodig is, maar hoeveel mantelzorg zou ik kunnen gaan geven? Wie zou mij daar, tegen die tijd, bij kunnen helpen? Ik denk aan… de Buurvrouw.
Thuis bij de Buurvrouw
Ik stel me voor dat een bezoeker vertelt:
“Bij ‘de Buurvrouw’ zijn medewerkers ‘deel van de familie’ en staan dicht bij me. Het is mijn 2e thuis geworden, sinds ik zelf niet meer zo goed kan. Zowel bewoners, als omwonenden zoals ik, gaan er graag naar toe. Hier ervaar ik niet de drempel van een restaurant of horeca, maar de vanzelfsprekendheid van het aanwippen bij de buurvrouw.
Ik maak een praatje, speel een spelletje en regel wat dagelijkse beslommeringen. Het loket van de gemeente en de thuiszorg zitten hier namelijk ook. Ik hoefde het trouwens niet te regelen, dat heeft mijn dochter allemaal online al gedaan. Online ja, denk niet dat dit een vreemde term voor me is, want ik heb hier leren internetten.
Ik voel me hier op mijn gemak, de foto’s van vroeger in het interieur zijn herkenbaar en roepen fijne herinneringen op. Maar denk niet dat het hier een ouderwets ingedut tafereel is. Oh nee, er komt van alles voorbij. De bibliotheek, de peuterspeelzaal en het cultuurhuis zitten namelijk ook in het pand. Zo kon dit behouden blijven voor ons dorp. Ik drink koffie en blijf straks ook lekker eten. Iedere dag verzorgt de kok hier een lekkere maaltijd. Geen keuze menu, dat hoeft ook niet, want hij weet wat ik niet lust en houdt daar rekening mee. Af en toe heb ik geen zin, dan bestel ik frites en een kroket van de kleine kaart, dan betaal ik wat extra. In weekenden en op speciale dagen verwennen ze ons hier, net als mijn vrouw dat thuis ook deed.
...de doelgroep vraag niet om een hotel of een restaurant, maar om een thuis
Sinds ik hier regelmatig naar toe ga maken mijn kinderen zich minder zorgen, ze weten dat de Buurvrouw een oogje in het zeil houdt. En ik ben mijn kinderen niet tot last, want dat vind ik een naar gevoel. Mocht ik zelf niet meer kunnen komen, dan is er gelukkig een vervoersservice. Ik ben hier gelukkig”.
De laatste jaren is er veel nadruk gelegd op ‘hotelmatig werken’. Echter, de doelgroep vraagt niet om een hotel of een restaurant, maar om een thuis. Ik hoop dat, zodra mijn dierbaren hulpbehoevend zijn of als ik zelf in die situatie kom, mijn buurvrouw klaar staat.
JRM Food & Facitlities: onafhankelijk advies over service- en dienstverlening rondom vernieuwing keukenvoorzieningen in de zorg
Lees meerMedewerkers en organisaties optimaliseren product- en dienstverlening met behoud van kennis en kunde binnen de eigen organisatie! Sterk@…
Lees meerJRM Food & Facitlities: onafhankelijk advies over service- en dienstverlening rondom eten en drinken
Lees meerWat kan je in 10 jaar leren van samenwerken met elkaar in een hecht team? Dat de basis vertrouwen en gunnen moet zijn en dat kwetsbaarheid…
Lees meerEten en drinken speelt een meer belangrijke rol in de gezondheid van mensen. De ver van ons bed show is dramatisch gekelderd in kijkcijfers…
Lees meerZiekenhuis bepaalt zelf koers en hoeveelheid aandacht voor goed eten Zorg - Hoe serieus nemen de ziekenhuizen hun verantwoordelijkheid als…
Lees meerEen gratis kop koffie in de wachtkamer van een zorginstelling wordt door 92 procent van de Nederlanders ervaren als een zeer gastvrij…
Lees meerToekomst in de Zorg: waar liggen de kansen? 3 inspirerende sprekers delen hun visie op de toekomst met u.
Lees meerin 2040 bestaat Nederland voornamelijk uit ouderen. Waar gaan ze wonen, waar onderhouden ze hun sociale contacten, waar halen ze hun…
Lees meerZorgdebat - Hoe ga je om met eten en drinken binnen de muren van het ziekenhuis, in de wetenschap dat de meeste patiënten er gemiddeld maar…
Lees meerJRM Food & Facilities deelt kennis op Zorgtotaal 2017. Op stand 09.B104 staan de adviseurs van JRM Food & Facilities voor u klaar om met u…
Lees meerDeze overpeinzing van 2016 zijn de ‘zorgen over de Zorg’. Wat ik lees en hoor ik in de media, is zo’n beetje iedereen het wel met elkaar…
Lees meerAandacht! Ieder mens heeft behoefte aan het maken van verbinding met anderen. Oprechte aandacht beïnvloedt het welzijn van ons mensen. Deze…
Lees meerZorg - Hoe kom je tot de juiste invulling van eten en drinken in de zorg? Waar liggen in de zorg de uitdagingen en kansen? En welke…
Lees meerAlhoewel de berichtgeving in de media rondom V&D over een mogelijke overnamekandidaten, de moeizame onderhandelingen en de uiteindelijke…
Lees meerVorige week was ik aanwezig bij het Facilitair Congres op de Horecava. Dagvoorzitter Rens de Jong (bekend van BNR nieuwsradio) opende het…
Lees meerWe leven in een vrij land waar veel is toegestaan. Nu zijn wij Nederlanders behoorlijk liberaal en vrij in doen en laten en als er al wat…
Lees meerWie afgelopen week het tv-programma Van Liempt Live heeft gezien –of net als ik de uitzending heeft teruggezien via internet- heeft van…
Lees meerAfdelingsmanagers krijgen soms als feedback van de direct leidinggevende manager, om tijdens het overleg niet ‘te inhoudelijk’ te worden!?…
Lees meerPer 1 oktober 2015 slaan Dedoreon en JRM Food & Facilities de handen ineen om een brugfunctie te creëren tussen Zorg en Bedrijfsleven op het…
Lees meerJRM Food & Facilties is een sportieve samenwerking aangegaan met Pitch&Put Golf Papendal in Arnhem. De eerste stappen van JRM zijn gezet in…
Lees meerBewustwording rond het kookproces. Waar doen zorgorganisaties goed aan als ze voor de keuze staan om zelf te koken, convenience in te kopen…
Lees meerDierbaren in mijn omgeving worden ouder en kwetsbaarder, ik wil er voor hen zijn zodra het nodig is, maar hoeveel mantelzorg zou ik kunnen…
Lees meerHet team van JRM wordt versterkt! Per 1 mei 2015 start Chiara van Bergen – Monasso als Managing partner / Consultant bij JRM.
Lees meerZo ook de veranderingen in de ouderenzorg. De bijna volledige afbouw van de verzorgingshuisplaatsen en de transitie van de meeste…
Lees meerWie wel eens voet naar binnen zet bij een restaurant van Van der Valk, zal het met mij eens zijn: als het op ondernemerschap en…
Lees meerZiet u de exploitatie van horecafaciliteiten binnen uw zorgorganisatie als verlengstuk van uw eigen organisatie? En wilt u als organisatie…
Lees meerDe gastvrouw nam zeer geconcentreerd kijkend op de tablet de bestelling op. Helaas keek zij niet of nauwelijks naar de gasten. De bestelling…
Lees meerVia de media worden we dagelijks geconfronteerd met alle gewelddadigheden in de wereld, met als gevolg dat wij meer en meer waardering…
Lees meerGoed advies betaalt zich terug! In de praktijk blijkt dit een wetmatigheid die niet altijd opgaat. Immers, het ene advies is het andere niet…
Lees meerWist u dat het deze week , 3 tot en met 7 november, de week van de werkstress is. Ja hoor denkt u dan, die kan er ook nog wel bij. Helemaal…
Lees meerOuderen ongerust. 1 januari 2015: het scheiden van wonen en zorg; de overheveling van zorgtaken van de overheid naar de gemeenten. Veel…
Lees meerHoe veilig is ons voedsel? Een naar mijn mening terechte vraag die ik mijzelf dan ook stel als ik weer eens bij de supermarkt de schappen…
Lees meerOp een regenachtige zondag, zat ik een ontspannende ‘feel good’ komedie te kijken met onder andere Jane Fonda, Geraldine Chaplin en Daniel…
Lees meerHet geeft altijd zoveel energie wanneer ik ondernemers en medewerkers ontmoet die vol van enthousiasme en stralend van positieve energie…
Lees meerVoor een goede samenwerking binnen organisaties zijn basisafspraken, gevoed vanuit de theorie, noodzakelijk. Ongeacht of het nu afspeelt op…
Lees meerOndernemen met eten en drinken in een ziekenhuis Amphia
Lees meerMet de veiligheid van ons voedsel zit het wel goed!…Toch? Daar ben ik niet meer zo zeker van. De laatste tijd zijn de kwaliteit en de…
Lees meerHoe zorgen we met elkaar voor 'Ambiance'
Lees meer