Samenwerken en organiseren in belang van de Klant!

Niels

Niels

2016-02-28 10:31:00

Alhoewel de berichtgeving in de media rondom V&D over een mogelijke overnamekandidaten, de moeizame onderhandelingen en de uiteindelijke teloorgang niet perse relevant is voor onze sector van eten, drinken en verblijf in een zorgomgeving, zie ik toch veel paralellen.

Door: Rob Janssen

 

 

In een van de ‘talkshows’ op tv, was Ronald Kahn, een succesvol ondernemer en een van de vermeende overnamekandidaten van V&D, te gast.
Hij gaf een globale uitleg van het overnameproces en het mislukken daarvan. Kahn gaf aan dat er verschillende partijen bij dit proces betrokken waren, met ieder hun eigen agenda waardoor er ook te weinig synergie ontstond.

Interview met de klant

Om in de voorbereiding op de onderhandelingen een goed beeld te krijgen van de ‘klant’, stuurde Kahn zijn dochter, student aan de filmacademie in Amerika, met een camera op pad en liet voor de ingang van V&D de klanten interviewen. Hij wilde weten wat de klant van V&D verwachtte en wat hij miste en graag verbeterd wilde zien.
‘Op die manier weet ik binnen een paar dagen wat de klant wil’, aldus Kahn en vervolgde ‘ik heb nergens in de overnamedocumenten het woord ‘klant’ zien staan.
Deze ondernemer gaf wel meteen de kern van het probleem aan:
a. het ging op het laatste moment mis omdat er onvoldoende naar het gezamenlijk belang is gekeken en het eigen belang te veel de boventoon voerde.
b. de andere overnamekandidaten kenden de wens van de ´klant´niet.

Echt samenwerken en toewerken naar een gezamenlijk doel is bijzonder lastig, weet ik uit ervaring. Want, willen we eigenlijk wel samenwerken? En zo ja waarom dan? Omdat we dit in de sociale context heel plezierig vinden, maar daar verder niet te veel consequenties aan willen verbinden?
Of willen we samenwerken om elkaar te helpen met doelgerichte activiteiten en om een van tevoren afgesproken resultaat te behalen. Ik denk het laatste.

Klantenprio_NRC16-01-2009[1]

Focus op de klant

Ook in de wereld van eten, drinken en gastvrijheid binnen de Zorg is dit niet anders.
Zorgorganisaties hebben te maken met grote veranderingen. Door die veranderingen worden doelstellingen aangepast waarbij de ‘organisatievisie’ niet uit het oog verloren mag gaan. Immers, daar worden beloftes gedaan aan de zorgklanten.

Veel veranderingen leiden vaak tot bezuinigingsmaatregelen. En dat betekend dat er niet méér, maar minder te besteden is. Als de ´kaasschaafmethode’ niet meer werkt, zal een organisatie met alle sectormanagers binnen die organisatie moeten gaan samenwerken om een integraal plan te ontwikkelen. Dat betekent dat met sectormanagers moeten worden samengewerkt en gezamenlijke doelen moeten worden nagestreefd.

En daar gaan we dan! Aan de slag! Stuurgroep, projectgroep en werkgroepen worden geïnstalleerd en organisatiegremia geïnformeerd. De eerste plannen worden uitgewerkt, doorgerekend en gepresenteerd aan directie of RvB.

Niet zonder slag of stoot!

De consequenties van de plannen worden intern besproken met de afdelingen en de uitvoerders.
Wat betekent dit voor ‘mij’ als medewerker en wat betekent dit voor ‘mijn’ afdeling?
En oh ja, wat hebben we onze klanten vanuit de visie ook weer eens beloofd en klopt dat dan nog met de plannen?
In dit complexe proces van herstructureren en reorganiseren moeten sectormanagers gaan samenwerken. Men moet elkaar vertrouwen, transparant willen zijn en het organisatiedoel voor ogen blijven houden. Maar ook het eigen sectorbelang en de eigen medewerkers mogen niet worden vergeten.
Dat gaat meestal niet zonder slag of stoot! Transparante samenwerking met, en vertrouwen in collega’s, kent vaak een beperkte houdbaarheid als de veranderingen heel dichtbij komen.

Mijn les uit de mislukte V&D overnamepoging is wederom, dat het succes van een reorganisatie begint bij de cliënt en dat in casu de visie en belofte aan de cliënt leidend zijn.

Tja, dat staat er mooi, maar de werkelijkheid is vaak weerbarstiger. De les van Kahn was de klant eerst centraal te stellen en dan gaan reorganiseren. 'Wat mij betreft geen nieuws onder de zon.'

Gesprek laden
Vernieuwing keukenvoorzieningen in de zorg

JRM Food & Facitlities: onafhankelijk advies over service- en dienstverlening rondom vernieuwing keukenvoorzieningen in de zorg

Lees meer
Kwaliteitsslag met behoud kennis én kunde eigen organisatie!

Medewerkers en organisaties optimaliseren product- en dienstverlening met behoud van kennis en kunde binnen de eigen organisatie! Sterk@…

Lees meer
Nieuwbouw Amphia: Een nieuwe ziekenhuis...een nieuwe invulling rondom eten en drinken

JRM Food & Facitlities: onafhankelijk advies over service- en dienstverlening rondom eten en drinken

Lees meer
JRM heeft een nieuwe jas!

Wat kan je  in 10 jaar leren van samenwerken met elkaar in een hecht team? Dat de basis vertrouwen en gunnen moet zijn en dat kwetsbaarheid…

Lees meer
Over smaak valt niet te twisten, over kwaliteit wel!

Eten en drinken speelt een meer belangrijke rol in de gezondheid van mensen. De ver van ons bed show is dramatisch gekelderd in kijkcijfers…

Lees meer
Ziekenhuis bepaalt zelf koers en hoeveelheid aandacht voor goed eten

Ziekenhuis bepaalt zelf koers en hoeveelheid aandacht voor goed eten Zorg - Hoe serieus nemen de ziekenhuizen hun verantwoordelijkheid als…

Lees meer
Gratis koffie in de zorg: wel of niet doen?

Een gratis kop koffie in de wachtkamer van een zorginstelling wordt door 92 procent van de Nederlanders ervaren als een zeer gastvrij…

Lees meer
Management Symposium 'Zorg voor de Toekomst' - 8 maart 2018

Toekomst in de Zorg: waar liggen de kansen? 3 inspirerende sprekers delen hun visie op de toekomst met u.

Lees meer
De grootste groeimarkt van Nederland, ‘what else?!’

in 2040 bestaat Nederland voornamelijk uit ouderen. Waar gaan ze wonen, waar onderhouden ze hun sociale contacten, waar halen ze hun…

Lees meer
Gastvrijheid en gezondheid centraal op derde Talking Dinner-zorgdebat

Zorgdebat - Hoe ga je om met eten en drinken binnen de muren van het ziekenhuis, in de wetenschap dat de meeste patiënten er gemiddeld maar…

Lees meer
JRM Food & Facilities deelt kennis op Zorgtotaal 2017

JRM Food & Facilities deelt kennis op Zorgtotaal 2017. Op stand 09.B104 staan de adviseurs van JRM Food & Facilities voor u klaar om met u…

Lees meer
Pogingen om iets van de Zorg te maken

Deze overpeinzing van 2016 zijn de ‘zorgen over de Zorg’. Wat ik lees en hoor ik in de media, is zo’n beetje iedereen het wel met elkaar…

Lees meer
Aandacht is de grote waardebepaler in de zorg!

Aandacht! Ieder mens heeft behoefte aan het maken van verbinding met anderen. Oprechte aandacht beïnvloedt het welzijn van ons mensen. Deze…

Lees meer
Dedoreon en JRM Food & Facilities organiseerden Talking Dinner

Zorg - Hoe kom je tot de juiste invulling van eten en drinken in de zorg? Waar liggen in de zorg de uitdagingen en kansen? En welke…

Lees meer
Samenwerken en organiseren in belang van de Klant!

Alhoewel de berichtgeving in de media rondom V&D over een mogelijke overnamekandidaten, de moeizame onderhandelingen en de uiteindelijke…

Lees meer
Zelf koken boven alles verheven?

Vorige week was ik aanwezig bij het Facilitair Congres op de Horecava. Dagvoorzitter Rens de Jong (bekend van BNR nieuwsradio) opende het…

Lees meer
Communicatie en resprect

We leven in een vrij land waar veel is toegestaan. Nu zijn wij Nederlanders behoorlijk liberaal en vrij in doen en laten en als er al wat…

Lees meer
Beter eten in een ziekenhuis: een kwestie van kiezen!

Wie afgelopen week het tv-programma Van Liempt Live heeft gezien –of net als ik de uitzending heeft teruggezien via internet- heeft van…

Lees meer
Niet te inhoudelijk alstublieft!

Afdelingsmanagers krijgen soms als feedback van de direct leidinggevende manager, om tijdens het overleg niet ‘te inhoudelijk’ te worden!?…

Lees meer
Een brug tussen Zorg en Bedrijfsleven door Dedoreon en JRM Food & Facilities

Per 1 oktober 2015 slaan Dedoreon en JRM Food & Facilities de handen ineen om een brugfunctie te creëren tussen Zorg en Bedrijfsleven op het…

Lees meer
Sportieve samenwerking met Pitch & Putt Golf Papendal

JRM Food & Facilties is een sportieve samenwerking aangegaan met Pitch&Put Golf Papendal in Arnhem. De eerste stappen van JRM zijn gezet in…

Lees meer
Bewustwording rond het kookproces

Bewustwording rond het kookproces. Waar doen zorgorganisaties goed aan als ze voor de keuze staan om zelf te koken, convenience in te kopen…

Lees meer
Er was eens...de Buurvrouw

Dierbaren in mijn omgeving worden ouder en kwetsbaarder, ik wil er voor hen zijn zodra het nodig is, maar hoeveel mantelzorg zou ik kunnen…

Lees meer
JRM verwelkomt nieuwe partner!

Het team van JRM wordt versterkt! Per 1 mei 2015 start Chiara van Bergen – Monasso als Managing partner / Consultant bij JRM.

Lees meer
De uitdaging van kleinschalig wonen!

Zo ook de veranderingen in de ouderenzorg. De bijna volledige afbouw van de verzorgingshuisplaatsen en de transitie van de meeste…

Lees meer
Ondernemen volgens van der Valk: Zo 'slecht' nog niet!

Wie wel eens voet naar binnen zet bij een restaurant van Van der Valk, zal het met mij eens zijn: als het op ondernemerschap en…

Lees meer
Tips & Tricks | Horeca ondernemen in de zorg

Ziet u de exploitatie van horecafaciliteiten binnen uw zorgorganisatie als verlengstuk van uw eigen organisatie? En wilt u als organisatie…

Lees meer
Gastvrije webshop?

De gastvrouw nam zeer geconcentreerd kijkend op de tablet de bestelling op. Helaas keek zij niet of nauwelijks naar de gasten. De bestelling…

Lees meer
Streken

Via de media worden we dagelijks geconfronteerd met alle gewelddadigheden in de wereld, met als gevolg dat wij meer en meer waardering…

Lees meer
Rendement op advies

Goed advies betaalt zich terug! In de praktijk blijkt dit een wetmatigheid die niet altijd opgaat. Immers, het ene advies is het andere niet…

Lees meer
Week van de werkstress

Wist u dat het deze week , 3 tot en met 7 november, de week van de werkstress is. Ja hoor denkt u dan, die kan er ook nog wel bij. Helemaal…

Lees meer
Participeren niet zonder risico

Ouderen ongerust. 1 januari 2015: het scheiden van wonen en zorg; de overheveling van zorgtaken van de overheid naar de gemeenten. Veel…

Lees meer
Hoe veilig is ons voedsel

Hoe veilig is ons voedsel? Een naar mijn mening terechte vraag die ik mijzelf dan ook stel als ik weer eens bij de supermarkt de schappen…

Lees meer
Dromen mag!

Op een regenachtige zondag, zat ik een ontspannende ‘feel good’ komedie te kijken met onder andere Jane Fonda, Geraldine Chaplin en Daniel…

Lees meer
Ben jij gepassioneerd onder werktijd?

Het geeft altijd zoveel energie wanneer ik ondernemers en medewerkers ontmoet die vol van enthousiasme en stralend van positieve energie…

Lees meer
De participatieve samenwerking!

Voor een goede samenwerking binnen organisaties zijn basisafspraken, gevoed vanuit de theorie, noodzakelijk. Ongeacht of het nu afspeelt op…

Lees meer
Ruimte om te ondernemen

Ondernemen met eten en drinken in een ziekenhuis Amphia

Lees meer
Gezond ouder worden: een gezameijke uitdaging

Lees meer
Voedselveiligheid:"Mij een zorg!:"

Met de veiligheid van ons voedsel zit het wel goed!…Toch? Daar ben ik niet meer zo zeker van. De laatste tijd zijn de kwaliteit en de…

Lees meer
Mag ik van u 'Ambiance' alstublieft?

Hoe zorgen we met elkaar voor 'Ambiance'

Lees meer
icon-jrm3.svg
JRM
icon-portfolio.svg
Portfolio
sterkatwerk.png
Sterk @ Werk
icon-activiteiten.svg
Activiteiten
arrow_upward